21 juni 2008

Leve de dure olie

Je zult me misschien gek verklaren, maar de dure olie zou wel eens een zegen kunnen zijn voor het milieu en dus voor de toekomst van onze kinderen.

Weet je hoelang al een electrische wagen bestaat? In 1990 heeft General Motors al een betaalbare electrische wagen (de EV1) op de markt gezet. Het was een succesverhaal, maar werd door de olie lobby de grond in geboord.
Nu de olie zo duur is, worden nieuwe initiatieven gelanceerd die opeens betaalbaar blijken.

Daarnaast vind ik dat we afmoeten van al die vrachtwagens op de weg. Onze wegen lijken wel rijdende opslagplaatsen. De oorzaak hiervan is het feit dat het wegtransport veel te goedkoop is. In de prijs van het wegvervoer wordt geen rekening gehouden met de milieukosten en het file leed. Zonder dan nog te spreken over de vele ongevallen en het menselijk leed die het wegtransport met zich meebrengt.

Dit moet veranderen. Er moet weer meer vervoer naar het spoor en de waterwegen. En om dit voor elkaar te krijgen zijn hoge brandstofprijzen essentieel. De hoge prijs zal het wegtransport minder economisch aantrekkelijk maken waardoor het weer aangenaam wordt om naar Brussel te rijden.

En ik moet toegeven. Je kunt evengoed met de fiets naar de bakker. Maar zoals elke goeie Belg doe ik dit pas wanneer mijn portemonnee eronder lijdt.

0 reacties:

Mogelijk gerelateerde posts