23 mei 2007

IBM is too big

Wanneer je een outsourcing project op poten zet, met een service provider die IBM heet, heb je stalen zenuwen nodig. Je moet ervan uitgaan dat bij elk probleem die zich voordoet, je dit niet kunt oplossen zonder een heel leger mensen erbij te halen. Ieder heeft zo zijn specialiteit en voor ieder probleem heb je dus een aantal mensen nodig die de stukjes van de puzzel moeten in elkaar laten passen. Je vindt er niemand die voldoende kennis heeft van alle aspecten van het probleem om het juiste pad te kunnen uitstippelen.
Je hebt dus met een organizatie te maken waar enorm veel kennis aanwezig is, maar die het verschrikkelijk moeilijk heeft om die kennis naar boven te brengen.
People managment is in zo'n project van onschatbare waarde. De juiste persoon op de juiste plaats krijgen in het vooropgestelde tijdsbestek. En dat is niet zo voor de hand liggend...
Neem nu de aansluiting van een WAN connectie. Je hebt hier heel veel verschillende partijen in het spel: IBM-networking, IBM-systems managment, IBM-firewall management, de WAN provider, de telecom provider(s), een leverancier die verantwoordelijk is voor de WAN optimizer (Riverbed) en wij natuurlijk. Het is een hele krachttoer om de neuzen van al die partijen in dezelfde richting te krijgen.
En dit is nog maar het begin. Wat voor onvoorziene 'pitfalls' vind ik tegen 1 juli nog op mijn weg?

1 reacties:

Unknown zei

't Doet mij een beetje denken aan Janssen en Janssens, die waren ook altijd met z'n tweeën: Immers de ene kon lezen en de andere schrijven!
Nu, wat ik eruit begrijp: Het is niet raar dat die deadline zo moeilijk te halen is, als je op zovelen moet wachten om een beslissing te nemen!

Mogelijk gerelateerde posts