30 mei 2007

Penfolds BIN 28

Nog niet zo lang geleden heb ik in Delhaize een tweetal flessen Australische wijn letterlijk van onder het stof gehaald. De verkoopster van dienst keek me wat verdwaasd aan, toen ik haar vroeg of er nog van deze flessen waren. Ze had ze waarschijnlijk nog nooit gezien: Penfolds BIN 28 Kalimna Shiraz 2003

Penfolds is een Australische wijnmaker, die één van de befaamdste Australische wijnen tot zijn collectie kan rekenen. De Grange ligt echter in dezelfde prijsklasse als een Bordeaux Premier Cru, en is voor mijn bescheiden beurs wat te hoog gegrepen.

De BIN 28 ligt qua prijs wel binnen mijn mogelijkheden. Het is een volbloed shiraz, rijk aan zwart fruit met een ietsje vanille als ondertoon. De wijn is ideaal voor bij de maaltijd. Ze heeft de heel intense smaak van braambessen en een mooie evenwichtige afdronk.

Nog iets over de BIN nummering. BIN wordt gevolgd door een nummer (e.g. BIN 707). In feite heeft dit de plaats aan waar de wijn wordt bewaard in de kelder. BIN staat voor rek. Max Schubert, de legendarische wijnmaker, heeft deze manier van werken bij Penfolds in 1950 geïntroduceerd. Ze werden eerst gebruikt om de locatie aan te geven van wijnen die volgens verschillende wijzen werden gevinifieerd, maar verschillende van die 'stalen' groeiden uit tot internationaal bekende wijnen.

Meer info vind je op http://www.penfolds.co.uk/

0 reacties:

Mogelijk gerelateerde posts