20 mei 2007

Wij zijn altijd de klos...

Ik weet niet wat jullie hierover denken, maar bij IT projecten zijn de uitvoerders altijd de klos. Vanaf het opstellen van een RFP is er al vertraging. Alle RFP’s waar ik tot nu toe in betrokken ben geweest, worden opgesteld net voor de verlof periode. En wat blijkt, het antwoord komt te laat. Geen wonder, niemand is er om dergelijke dingen voor te bereiden en een degelijk antwoord op te stellen. Het is nog altijd niet zo vanzelfsprekend om vanuit een ‘eenvoudig’ hotelletje een antwoord te formuleren op zo'n vragenlijst. Zeker niet als een paar krijsende pagadders je volledige aandacht vragen.

Vanaf de RFP tot het onderhandelen van het uiteindelijk contact is er heel veel vertraging. Alles verandert. Niets blijft zoals oorspronkelijk is vastgelegd. Er is maar één constante: de uiteindelijke 'life date'. Daarover wordt niet onderhandeld. Die staat vast.
Ik begrijp hier echt niet waarom. Ben ik dan zo naïef? Of is het antwoord zo simpel. Enkel die datum kent de CEO en er is niemand die hem wil bekennen dat die niet meer haalbaar is. Je weet wel: in maart zijn er bonussen…

Stel je voor, het outsourcen van een ERP omgeving met een life date van 1 juli! Er is geen enkel redelijk mens die dit als waar kan aannemen. We zijn een beurs genoteerd bedrijf. Ik neem aan dat half jaar resultaten toch wel van enig belang zijn!

Er is dus maar één uitzondering, het bedrijf waar dezen blogger voor werkt.
En wat wordt er beslist. Nee, geen uitstel. Wel nog een extra afsplitsing van een divisie. Die kan wel blijven werken op de oude omgeven, terwijl de 1500 anderen van het ene moment op het andere op de nieuwe omgeving worden overgeschakeld.

Maar geen paniek. Ik heb nog meer dan een maand. In die tijd kan nog veel gebeuren. Er zijn nog altijd 24 uur in een dag.

0 reacties:

Mogelijk gerelateerde posts