18 juni 2007

Weg met de plastiek zakjes

Ik weet niet of jullie het al gemerkt hebben, ook de supermarkten zijn op de milieuhype gesprongen.
Vanaf nu dus geen zakjes meer om je inkopen in op te bergen.
Ik heb daar nogal wat problemen mee. Hoeveel mannen denken, als ze inkopen doen, om een draagtas mee te nemen?
Ik in ieder geval niet. Met als gevolg dat alle inkopen terug in het winkelkarretje verdwijnen, om nadien losweg in de koffer van de wagen te belanden.
Met alle gevolgen van dien. Bij iedere bocht die je neemt een gerinkel en gekletter van je welste.
Let wel. Ik ben helemaal niet tegen een meer milieu bewuste aanpak van de supermarkten, maar dan moeten ze wel consequent zijn.
Waarom belanden nog altijd alle appelen en peren, sneetjes rundvlees of vismootjes op honderdduizenden piepschuimtapijtjes, nog eens overtrokken met een plastiek boerka, in de rekken van diezelfde grootwarenhuizen, die heel modieus de plastieken draagtasjes afschaffen?
Ze laten op die manier wel een ecologische voetafdruk van een Yeti achter met een dergelijke hypocriete verpakkingsdecadentie.
Ik ben geen groene jongen. Maar als er niets aan die verpakkingswoede wordt gedaan, mogen die draagtassen ook terug. Je hoeft dan ten minste geen plastiek zakjes te kopen voor de afvalemmer in de keuken...

1 reacties:

Unknown zei

In mijnen tijd (vroegah!) kregen we in de super-bazar (jaja, de jaren 70!) bruine papieren zakken. Heel handige, onbedrukte en ongebleekte zakken. Toch milieuvriendelijk, zou je denken. Als je ze openvouwde, hadden ze een de vorm van een rechtopstaande balk. We gebruikten ze in de kleuterklas om maskers voor carnaval mee te maken, want je kon ze zo omgekeerd op je hoofd zetten, ze bleven open staan.
Eind de jaren 70 geloof ik, zijn ze afgevoerd wegens te duur.

Mogelijk gerelateerde posts